voeding voor een marathon

Het is nu echt aftellen. De marathon van Amsterdam is a.s. zondag. De tijd kan voor mij niet snel genoeg gaan.

De laatste loodjes, nog twee lichte trainingen, goed eten maar vooral ook uitrusten. Ik heb het gevoel alsof ik maanden als een prof atlete heb geleefd. Laat ik in eerste instantie vooropstellen dat ik geen prof ben en ook geen atlete. Maar een hardloper ben ik wel, zoals ze hier in Italië zeggen “podista”.

Sinds dat ik trainingsschema’s volg van mijn trainer Fulvio Massini ben ik nergens anders mee bezig geweest dan hardlopen. Dat klinkt misschien voor velen erg saai, en mensen die nooit een marathon hebben gelopen of niet hardlopen, zullen dat nauwelijks begrijpen. Maar dat is niet erg. Ieder heeft zo zijn ding: “ognuno il suo”.

Ik ben veranderd, al zeg ik het zelf. Fysiek ben ik anders. Ik ben de nodige kilo’s kwijt geraakt. Dat komt door het harde trainen. Wellicht heb ik nu veel meer spiermassa maar als je mijn gezicht ziet, zie je dat ik een afgetrainde kop heb.

Met eten en drinken let ik erg op. Ik heb de afgelopen maanden nauwelijks alcohol gedronken. En dat helpt enorm. Zo af en toe een glaasje rood of een biertje kan natuurlijk wel, maar geen liters alcohol. En zeker geen sterke dranken meer.

Weinig vet eet ik, maar veel gezonde voeding. Voeding die je nodig hebt als je 4x in de week traint voor een marathon. Het is daarnaast ook heel interessant wat voeding doet met je lichaam. Je moet overigens weer niet te veel lezen op internet, want dan kom je ook weer dingen tegen die je niet wil weten. Bijvoorbeeld ik drink alleen maar water uit een fles. In Italië is het water uit de kraan echt niet lekker, en bevat heel veel kalk. Wat blijkt, de plastic flessen bevatten weer veel giftige stoffen die slecht voor je zijn…

Tja. Ik zal even op een rijtje zetten wat ik zo nu en dan extra inneem om mijn conditie en herstel op peil te houden: kalium, magnesium (tegen de kramp), proteïne (spierherstel), honig (vitamine), ijzer en aminozuren (spierherstel). Ik neem behoorlijk wat voedingssupplementen in naast mijn gewone voeding. Dat kan ook niet anders wil ik presteren. Velen denken, wat een onzin, je moet gewoon goed eten. Maar daar haal je het echt niet bij. Het is soms zelfs zo, dat ik elke ochtend moet bedenken, waar begin ik mijn dag mee? Ik eet zo 5x per dag in plaats van 3 grote maaltijden. Dat bevalt mij heel goed. Ook de Power reepjes van Enervit in de middag zijn formidabel.

voedingssupplementen

Bananen eten in Italië is bijvoorbeeld uit den boze, daar zitten meer suikers in dan de nodige magnesium en kalium. Je wordt er zelfs dik van. Ofschoon ik op andere (Nederlandse) blogs weer lees dat het goed is voor je. Integendeel, toen ik in Rotterdam liep, at ik meer bananen, en nu helemaal niet meer.

Bresaola, parmigiano reggiano en rucola

een lunch voor een marathonloper

Laten we het zo zeggen, de Mediterraanse keuken is nou eenmaal anders dan de Nederlandse keuken. Als ik donderdagavond thuis ben in Nederland, zal ik mijn moeder vragen gewoon aardappels, vlees en groenten klaar te maken. Pasta in Nederland is vaak minder lekker. Ik neem ook mijn eigen pasta mee en tomatensaus uit Italië, maar die bewaar ik voor zaterdag. De dag voor de marathon.

pasta salade

Pasta salade met tonijn

Ik kan niks anders zeggen dat ik blij ben als het zondag is. Het is een ongelooflijke zware zomer geweest voor mij waarin ik veel heb gelaten puur om mijn trainingen zo optimaal te volbrengen. Maar dat is mijn karakter, als ik ergens voor ga, dan ga ik er 100% voor. Saai? Nee, voor mij niet. Sporten is geweldig en presteren helemaal. En dan niet alleen op sportief gebied, maar met alle dingen die ik doe wil ik slagen.

Zondag wordt geen mooi weer voorspeld, regen. Maar zoals mijn trainer zegt: “Wat het weer ook zal zijn, jij  loopt de marathon van Amsterdam zondag, weer of geen weer”. Punto.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s